[ 25 oktober 2018 by Propeller 0 Comments ]

Jürgen Donders

[Artikel] Spare parts forecasting zonder datapunten

To forecast or not to forecast? Dat is een wezenlijke vraag in spare parts management. Voor talloze parts heeft forecasting geen enkele zin. Zo zijn er veel non-movers en is falen van veel artikelen fundamenteel onvoorspelbaar, zoals elektronische artikelen.

Omgekeerd: er zijn ook parts waarvoor forecasting een makkie is. Denk aan fast movers of parts die in een gepland onderhoudsregime zitten. Helaas zijn dat er niet al teveel.
Slow movers vormen het uitdagende assortiment. Daar biedt een scala aan forecasting methoden potentieel, maar effectieve toepassing is bepaald niet makkelijk. We noemen er een aantal.

De wetenschap van Operations Research bevat veel nuttige aanknopingspunten. Zo zijn forecast modellen als Croston en Bootstrap vrij effectief. Echter de toepassing vereist een minimaal aantal datapunten (historische consumptie).

Recent ontwikkelde een student van de Erasmus universiteit een forecasting model op basis van Machine learning. Dit model leidde tot een 30% hogere forecast accuracy dan Croston. Dat is heel mooi, maar ook dit model vraagt een minimaal aantal datapunten.

Het walhalla is forecasting zonder datapunten. Dan kom je in de sfeer van “sensing” methoden. Op basis van real-time conditie, gebruik, omgeving, etc. maak je een “remaining useful life time”. Anders gezegd, je bepaalt de kans dat een part nog een bepaalde tijd “te leven” heeft. Machine learning is in deze context uiterst nuttig. De kunst is om patronen te herkennen en te optimaliseren.

Realisme is cruciaal bij sensing. Er is niet zo iets als een “big data” benadering waarbij je alle beschikbare data in een magic AI calculator stopt, en daar komt dan een perfecte forecast uit. Technische context blijft van belang. Sterker: het creëren van een goed huwelijk tussen techneuten en AI nerds is een belangrijke sleutel tot succes.

Kortom: Spare parts forecasting wordt leuker én ingewikkelder. We vertellen je er graag meer over tijdens dit event over spare parts management.

Demand Forecasting

Gordian Logistic Experts bv is een specialist in service logistiek en spare parts management. Zij levert consultancy, (planning) services en software en is gevestigd in Maarssen. Gordian bestaat momenteel uit ongeveer 30 consultants in Nederland en Zuid-Afrika.

Jürgen heeft 16 jaar gewerkt bij de Koninklijke Luchtmacht in diverse functies. Vermeldenswaardig zijn een uitzending van 7 maanden naar Eritrea voor de VN-operatie UNMEE en zijn laatste functie als Squadron Commandant, waarbij hij verantwoordelijk was voor een eenheid van ruim 200 personen en als zodanig deel uitmaakte van het MT van de Vliegbasis Leeuwarden.

Na de Luchtmacht heeft Jürgen een kleine 2 jaar gewerkt bij Thales in Hengelo (het voormalige Hollandsche Signaal Apparatuur) als resource manager van een groep Logistic Engineers.

Inmiddels is hij alweer 16 jaar werkzaam voor Gordian. Naast Business Development en Sales ook actief betrokken in diverse projecten en interim management-posities bij klanten.

Stel me vast een vraag!

    [ 9 oktober 2018 by Propeller 0 Comments ]

    Rene Ottevanger

    Over de Triott Group

    “At Triott we’ve survived – and thrived – for more than a century by learning to evolve and adapt to the needs of customers. This is one thing that will never change here. We’re not going anywhere.” – Rene Ottevanger

    De Triott-groep bestaat uit acht geïntegreerde bedrijven die wereldwijd samenwerken als meer dan de som der delen om een ​​totaaloplossing voor onze klanten te leveren. Zeg hallo tegen Ottevanger, Wynveen, PTN, PCE, Inteqnion, Almex, IVS en TSC.

    Stel me alvast een vraag

      [ 9 oktober 2018 by Propeller 0 Comments ]

      Alexander Bours

      [Artikel] Digitalisering financiert zichzelf uit kostenbesparing

      Supply chains staan in de belangstelling. Iedereen kent nu het belang, dankzij de krantenkoppen die gaan over wereldwijde productie en supply chain verstoringen, (handels)oorlogen, Suez, grondstoffen tekorten, klimaatverandering, ontbrekende arbeidskrachten kent iedereen het belang ervan. Het vraagt veel van ondernemingen om vertragingen en downtime te voorkomen. Naast het hebben van de juiste competenties en organisatie is de beschikbare (product) data een belangrijk concurrentievoordeel.

      Bedrijven die de digitalisering goed op orde hebben, beperken niet alleen het verlies maar kunnen ook terrein winnen. Denk daarbij aan het efficiënter zoeken & voorspellen van; alternatieve producten, leveranciers of productie methoden.

      Veel bedrijven struikelen echter over ontbrekende data, onvolledige tekeningen of onduidelijkheden over bijv materialen. Waar digitalisering vroeger werd gezien als een noodzakelijk kwaad of als een doel op zich, kiezen ze nu voor een andere route.

      Een long tail van spare parts leent zich namelijk uitstekend voor digitaliseren en 3D printen (laag volume over een breed assortiment). De grootste problemen ontstaan bij spares waarbij lead times te lang zijn. Denk aan parts die niet meer leverbaar zijn of obsolete zijn of waarvan de mallen ontbreken waardoor levertijden flink oplopen in de zoektocht naar alternatieven. Tel daarbij de kosten voor downtime op en je hebt al snel een business case om parts digitaal beschikbaar te maken en te 3D printen in gewenste hoeveelheid, op juiste moment en juiste plaats. Hoe zou het zijn om deze parts systematisch te digitaliseren en vervolgens via 3D printen wereldwijd beschikbaar te maken?

      Een transformatie naar een digitale bibliotheek van parts, in plaats van nauwelijks roterende stock posities levert een groot financieel voordeel op. Dankzij besparingen op de TCO laten we zien dat het digitaliseren van de juiste parts een vliegwiel in gang zet. Digitalisering leidt tot forse besparingen die slechts voor een deel opnieuw geïnvesteerd hoeven te worden voor een volgende digitalisering ronde van parts, enz. Daarmee bieden we een praktisch instrument voor ondernemers om digitalisering uit de kostenbesparing te financieren en een deel van de verstoringen in de supply chain op te lossen!

      Over Alexander

      Alexander ziet in zijn functies digitalisering niet als doel maar middel om onderdelen beschikbaar te maken. Heeft een sterke marketing achtergrond en opereerde op verschillende boardposities binnen B2B organisaties zoals Wolters Kluwer of industriële marktleiders zoals Manutan en IPH. Bij deze bedrijven zijn voorraden/warehouses een noodzakelijk kwaad, dit inspireerde hem als mede oprichter van Dimanex; een platform dat het mogelijk maakt spare parts te digitaliseren en wereldwijd te printen op een locatie in een hoeveelheid waar behoefte aan is.
      Alexander gebruikt nu zijn e-commerce ervaring voor het toepassen van 3D printen (additive manufacturing) voor wereldwijde OEMs.

       

      “Het digitaliseren van (spare)parts biedt bedrijven een unieke mogelijkheid om veel meer waarde toe te voegen aan hun klanten”.

      Stel me alvast een vraag!

        [ 9 oktober 2018 by Propeller 0 Comments ]

        Jaap van Gelderen

        Personal Information

        JDE is a subsidiary of JDE Peet’s, the world’s leading pure-play coffee and tea company, headquartered in The Netherlands. We are active in 100 countries offering a through a portfolio of over 50 brands. Responsible for the support of equipment from multiple manufacturers including product improvement, technical training, and communication.

        Stel me vast een vraag

          [ 9 oktober 2018 by Propeller 0 Comments ]

          Luc van Bussel

          Dé beste service, alstublieft?

          Dé beste service. Wie wilt dat niet? Zijn we als gast, als consument en als klant niet stiekem allemaal op zoek naar die bedrijven die écht de beste service bieden? Zo’n service waar je bijna kippenvel van krijgt. Bedrijven die bekend staan om hun geweldige service geven ons vertrouwen, comfort en gemak.

          We voelen ons ‘thuis’?

          Maar, hoe doe je dat? Hoe organiseer je de beste service strategie in jouw organisatie? In de afgelopen 35 jaar heb ik daarop het antwoord proberen te vinden. Dat is me gelukt. Daarom maak ik nu bedrijven gelukkig met mijn serviceformule. Hospitality bleek de bron voor dé beste service.

          Stel me alvast een vraag!